Etrusken, even wat cultuur - Reisverslag uit Abbadia San Salvatore, Italië van Jolanda - WaarBenJij.nu Etrusken, even wat cultuur - Reisverslag uit Abbadia San Salvatore, Italië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Etrusken, even wat cultuur

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

25 Oktober 2013 | Italië, Abbadia San Salvatore

We hebben er even op moeten wachten, maar vandaag is het dan eindelijk dat Italiaanse weer waar ik op gehoopt had. 20 graden, zonnetje, prima wandelweer!
Vandaag staat de Etruskische cultuur centraal, de eerste grote beschaving van Italië. We rijden met de bus naar Sovana, nu een bijna uitgestorven middeleeuws dorpje, vroeger een van de centra van de Etrusken. We bezoeken in het bosgebied de resten van verschillende tombes, o.a. de Tomba Ildebranda, een Etruskisch heiligdom. Er zijn daar verschillende tombes, een vroegere manier van begraven. Bij een van de tombes maken we een groepsfoto, volop in de zon!
Er staan in het bos overigens veel mooie paddestoelen. Ik weet het zeker, hier wonen de Italiaanse kabouters.
In het dorpje hebben we tijd om te lunchen (en om een cache te zoeken). En dan gaan we te voet verder. Een mooie wandeling. Soms een beetje klimgeit spelen, soms lopen we tussen de rotsen door, dan weer over de vlakte. Ik geniet van zo'n wandeling. En zoals bijna iedere keer eindigt de wandeling met een stevige klim. Dat komt omdat we eindigen in een dorpje en die dorpjes liggen uiteraard allemaal bovenop de berg. Het eindpunt vandaag is Pitigliano. We hebben vandaag ca. 8 km gewandeld. De wandelingen zijn allemaal korter dan ik had verwacht. Door het slechte weer van de afgelopen tijd zijn er stukken van paden verregend en helaas is er dan blijkbaar geen alternatief. Ook morgen wordt onze wandeling ingekort.
Vanmiddag hebben we aan het eind van de wandeling lekker op het terras gezeten en nog wat in het stadje rondgekeken en toen was het alweer tijd om in de bus te stappen die ons naar het hotel brengt. Halverwege moeten we even rustig aan rijden. Er loopt een schaapskudde op de weg, wat een humor! Die gaan blijkbaar terug naar de schaapskooi. De herder zorgt dat de schapen aan de kant gaan en dan kunnen we er langs. Overigens zie je hier enorm veel auto's van het merk Fiat rijden, een auto van Italiaanse makelij. Ook die oude Fiat 500 rijdt hier veel rond, wat zijn dat toch een grappige gebakjes!

De groente was vanavond o.a. erwtjes... Ik heb ze ingeruild tegen courgette :-)
Morgen is alweer onze laatste volledige dag in Italië. Het wordt morgen nog zonniger dan vandaag, dus nog even lekker bijkleuren en zonnestralen opvangen. We hoorden en zagen op buienradar dat het in NL geen goed weer is.