En thuis is de herfst begonnen - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu En thuis is de herfst begonnen - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu

En thuis is de herfst begonnen

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

28 Oktober 2013 | Nederland, Dieren

De vakantie zit erop. Ik zit weer thuis in mijn luie stoel met de laptop op schoot. Een laatste reisverslag schrijven en de foto’s bekijken. De koffer is uitgepakt, de wasmachine draait. Buiten is het herfst, het stormt. Wat zijn de bomen in een week tijd kaal geworden. Al het blad ligt nu op straat. Straks even opruimen.
Gisterochtend liep ik nog met opgerolde broekspijpen door het oude centrum van Abbadia San Salvatore, het stadje waar ons hotel stond. We hadden de ochtend nog vrij. We zijn in de kerk geweest en hebben een kaarsje opgestoken. Onder de kerk was een prachtige crypte, een ruimte met allemaal pilaren. ‘k Heb heel wat kerken van binnen gezien de afgelopen week.
Blijkbaar is het zondag wasdag in dat gebied. Bij veel huizen hing de was buiten. Gewoon aan de voorkant van het huis als je op de verdieping woont. Vooral veel lakens; op zondag hoor je blijkbaar onder schoon beddegoed te gaan slapen. We hebben de diverse wasjes bestudeerd ;-) En uiteraard nemen enkelen van ons een fles échte Italiaanse wijn mee naar huis.

Tussen de middag kregen we nog een warme lunch in het hotel. Jeempie, dat is gewoon gelijk aan avondeten. Komende weken maar even rustig aan doen met eten, want de pondjes moeten er wel weer af. En dan stappen we om twee uur in de bus op weg naar het vliegveld bij Rome. Op de heenweg reden we 's avonds en was het te donker om iets van de omgeving te kunnen zien. Nu zien we mooie natuur en het glooiende landschap en kort voor Rome zien we in de verte ook de zee liggen.
Er begint een lange dag met veel wachten. Bij het inchecken, bij de douane, bij de gate, bij de koffers. Om een uur ’s nachts wordt ik door de ouders van een reisgenoot keurig voor huis afgezet. Wat een luxe!
Het was weer een geslaagde vakantie. Een leuke groep, een mooie omgeving, zeven geocaches gevonden, gewandeld, gekletst, gegeten. Mooi om op terug te kijken!