Met blote voeten over het strand - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Jolanda - WaarBenJij.nu Met blote voeten over het strand - Reisverslag uit Conil de la Frontera, Spanje van Jolanda - WaarBenJij.nu

Met blote voeten over het strand

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

14 Oktober 2014 | Spanje, Conil de la Frontera

Een wandeling langs de kust staat vandaag op het programma. We starten bij het hotel en lopen richting het zuiden, naar het centrum van het dorpje Conil de la Frontera. Het is een feestdag in Spanje, ze vieren 100 jaar eenheid, dus alle winkeltjes (niet dat dat er veel zijn) zijn dicht. Hier in de regio heb je allemaal witte dorpjes. De huizen zijn met kalk wit gemaakt. Dat zou ongedierte tegen houden. Hoe dan ook, het is een mooi gezicht. Als we net een half uur onderweg zijn, barst de hemel open. Gelukkig zijn we net op tijd bij een schuilplaats. Spaanse regen, dat is weer eens wat anders dan Nederlandse regen.... Het regent zo hard en het water kan nergens heen, waardoor de wegen snel veranderen in rivieren die het water afvoeren naar strand en zee. Na een half uur is het droog en wandelen we verder. De temperatuur is nog steeds okay, zo'n 20 graden en dat zou de hele dag ook zo blijven. We wandelen verder en hebben uitzicht over de oceaan.
Onze gids Tony vertelt over het vangen van tonijn. In de zomermaanden wordt dat hier veel gevangen door ze samen te drijven in een soort fuik, waarna de netten worden opgetrokken als de fuik vol is. Later in de week zullen we de grote ankers zien die hiervoor gebruikt worden.
We lopen verder en komen langs een toren. Oh jee, daar moet een cache liggen! Er helpen wat mensen zoeken en we vinden het. Yeah! Een cache op 2000 km van huis, dit is leuk voor de statistieken. Het is de verste van huis, de meest zuidelijke en de meest westelijke die ik tot nu toe gevonden heb.
Verder gaat de tocht, tot we op een punt komen waar het regenwater zich verzameld heeft en waar we wel over moeten steken. Dus schoenen uit en broek opstropen. En ja, dan wandelen we verder over het strand en houden we de schoenen maar uit. Zo hebben we uiteindelijk denk ik zo' n kleine 10 km met blote voeten over het strand gelopen. Wel daar waar het een hardere ondergrond is. We hebben gewandeld tot El Palmar, een paradijs voor surfers, waar we op het strand de meegekregen picknick opeten. En daarna lopen we weer terug. Zand schuurt, de zolen van mijn voeten staan ook na een nacht slapen nog steeds een beetje in de brand. Zou dit het gevoel zijn, dat sommige 4Daagse lopers ook hebben? Minder fijn.
's Middags lopen we met een kleine groep nog even door het dorpje en lopen we door een mooi aangelegd park hoog boven de zee. Toevallig zijn ze daar aan het oefenen met parasailen. Vanaf een hoog gelegen vlakte springen ze met hun parachute naar het strand. Eng hoor, maar leuk om naar te kijken.
Terug in het hotel laat ik het bad vollopen. Heerlijk is dat zeg. Vandaag 17 km wandelen in de benen. Eten en nog een drankje aan de bar en dan is het alweer tijd om weer als een blok in slaap te vallen.

• 15 Oktober 2014 - 20:02

Corinne:

Wat goed, een cache gevonden!