Petra - Reisverslag uit ‘Ayn ’Amūn, Jordanië van Jolanda - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit ‘Ayn ’Amūn, Jordanië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Petra

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

08 November 2016 | Jordanië, ‘Ayn ’Amūn

Vandaag gaan we naar Petra. Stad van de Nabateeërs. Een van de zeven wereldwonderen. En ik weet nu dat dat terecht is. Wat een schoonheid en hoe indrukwekkend! Je start in een kloof die is ontstaan door een aardbeving. Die kloof is 700 meter lang. En aan het eind kom je op een open plek waar de beroemde schatkamer uit de rotsen is gehakt. Prachtig!
We hebben vandaag gelukkig alle tijd om overal rustig te kijken en al het moois goed in je op te nemen. Ik neem vandaag weinig foto's, ik ga vooral goed kijken en genieten. En luisteren naar de boeiende uitleg van Ghaleb, onze lokale gids. Na 4 km oohhh's en aahhhh's hebben we een koffiestop. Hier hebben ze verse granaatappelsap. Lekker!
Een deel van de groep loopt dan verder. Ik ook. Een klim van 800 treden naar het klooster, ook uit de rotsen gehakt. We zijn drie kwartier onderweg, we hijgen en puffen, we ontlopen al die irritante verkopers langs de route en dan..., dan staan we boven. Bij het klooster. Wat een kick! Zó mooi. Deze pittige klim was meer dan de moeite waard!

De terugweg gaat een stuk makkelijker. We merken dat we moe zijn, dus doen het rustig aan. Tegen het einde verzinnen we het woord 'rotsmoe', we hebben er nu genoeg van gezien. Nog even doorzetten tot het eind.

Aansluitend, het is inmiddels al vier uur geweest, gaan we met een kleine groep naar een hammam. Stomen, scrubben, gewassen worden en gemasseerd worden. Leuk om een keer mee te maken.

Het was vandaag weer een superdag. Morgen gaan we naar de woestijn en blijven daar 's nachts ook slapen. Ben benieuwd of ik dat leuk vindt.

• 09 November 2016 - 10:04

Jan V.L.:

Vandaag alle reisverslagen van de afgelopen dagen gelezen. Ben geraakt door jouw enthousiasme. Mooi dat je je ervaringen met ons wilt delen.