Soms moet je je doelen bijstellen - Reisverslag uit Retie, België van Jolanda - WaarBenJij.nu Soms moet je je doelen bijstellen - Reisverslag uit Retie, België van Jolanda - WaarBenJij.nu

Soms moet je je doelen bijstellen

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

22 Mei 2017 | België, Retie

Vanochtend, een paar minuten na 9 uur, stapte ik in de trein om om ca. half 11 aan te komen in Eindhoven. Nog even op zoek naar een broodje en dan naar de bus. We hebben een groep van 12 mensen, een gemêleerde groep. Negen vrouwen, drie mannen, een van de mannen is jonger dan ik, de rest wat ouder. De twee kleine bussen brengen ons naar Vessem. Vessem is de plek waar het Ned. genootschap van Sint Jacob (Santiago) is gevestigd, een bijzondere plek dus! Het is ‪maandagochtend‬, dus veel is er nog gesloten. Daarom ploffen we even op het terras van een plaatselijk cafetaria. Wat jammer! Ben ik in Vessem, zit ik bij een cafetaria... Nadat we allemaal wat te drinken hebben gehad, starten we met onze wandeling. We lopen langs de Jacobushoeve, maar ook die is gesloten. En dan zijn we het dorp al uit. Ook de Pelgrimshoeve Kafarnaüm, waar het genootschap van St. Jacob is gevestigd, zien we niet. De reisleider kent het niet. Ik stel mijn doelen voor deze week maar even bij....

Het is heerlijk weer. Zonnig met een beetje wind. We lopen langs het riviertje/stroompje de Beerse, via Duizel naar Eersel, gelegen in de Brabantse Kempen. Leuk al die kleine plaatsen met de meest bijzondere namen. Het is een mooi landschap. Lekker struinen door het gras. De reisleider loopt niet mee, maar we hebben een routebeschrijving en gelukkig ook een gps met de track erop. En toch presteren we het om aan de verkeerde kant van de Beerse te lopen. Oeps... dat wordt een stukje terug lopen naar het bruggetje. Terug? Nee hoor, de mannen gaan slootje springen en dan wil ik natuurlijk niet achter blijven. Ik gooi mijn tas naar de overkant, doe mijn schoenen en sokken uit en gooi dat naar de overkant en hoppa! Gelukkig heb ik altijd een kleine handdoek in mijn rugzak.

De route is vandaag maar 8 km, prima voor een middag. Na 8 km komen we aan in Eersel, een leuk toeristisch dorp. Vanaf daar is het 8260 km naar Brazilië. Tenminste, dat geeft een wegwijzer aan. Tijd voor een biertje! Oh nee, ik drink geen bier, thee dan maar. De bussen brengen ons naar ons hotel in Retie in België, waar we iedere nacht zullen slapen.

Na het avondeten gaan we met z'n drieën nog even een rondje wandelen. Even kijken of er een geocache in de buurt ligt. Ja hoor! Mijn eerste in België. En weer twee mensen kunnen laten zien hoe leuk mijn hobby is.

Morgen is de route ca. 18 km. We starten in Duizel in Nederland en eindigen in Postel in België. In Postel staat een abdij, daar moet toch wel een Santiago-iets te vinden zijn, hoop ik. Ik zou toch wel heel graag deze week een, liefst meer, stempels krijgen in mijn Pelgrimspaspoort. Ik heb me immers niet voor niets als pelgrim ingeschreven.

  • 22 Mei 2017 - 23:20

    Anne:

    Enne....als je in Postel aankomt dan vind ik dat de plaatselijke pastoor persoonlijk extra stempels in je paspoort moet zetten voor al die bijzondere plaatsen die je vandaag gemist hebt! En een pluim op je hoed erbij..ook nog gefierljept vandaag! Wel beloond met een geocache...dat dan wel weer. Fijne wandeling morgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 29 Maart 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 93268

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Mijn eerste stappen naar Santiago

17 April 2017 - 24 April 2017

Veelzijzig Madeira

05 November 2016 - 12 November 2016

Rondreis door Jordanië

03 November 2015 - 10 November 2015

Wandelvakantie in de Algarve

12 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Wandelvakantie in Andalusië

20 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Wandelvakantie in Toscane

12 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Wandelvakantie in Catalonië

17 Juli 2012 - 20 Juli 2012

Nijmeegse 4Daagse 2012

20 November 2011 - 27 November 2011

Naar de zon in Lanzarote

04 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Rondreis door Israël

19 April 2010 - 29 April 2010

Geannuleeerd:Israël

Landen bezocht: