Een einde, maar ook een nieuw begin - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu Een einde, maar ook een nieuw begin - Reisverslag uit Dieren, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Een einde, maar ook een nieuw begin

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

26 Mei 2017 | Nederland, Dieren

De laatste dag van deze midweek. De reistas pakken we 's ochtends weer in om mee te nemen. Na de wandeling van vandaag zullen we weer naar Eindhoven rijden, waar we elkaar afgelopen maandag voor het eerst troffen. Wat is het toch altijd bijzonder van zo'n groepsreis dat je altijd weer een groep wordt. Mooie gesprekken gevoerd, bijzondere verhalen gehoord, geboeid door alle verschillende karakters waarvan de een je meer aanspreekt dan de ander.

Maar eerst nog 12 km wandelen. Of is het 14? Bij de koffiestop ontdekken we dat er oude en nieuwe boekjes zijn van de Via Monastica. De route van vandaag is dan iets anders. In het nieuwe boekje is het mooier, maar we volgden blijkbaar het oude boekje. We lopen een groot deel langs een best drukke weg. Als we het bos in kunnen, zoeken we met behulp van de gps zelf een alternatieve route. We komen langs een kraampje waar ze aardbeien en kersen verkopen. Dat is wel even een korte stop waard.

En dan lopen we door een prachtig stukje natuurgebied. We lopen over de hei waar de schapen grazen. Er zijn grote vennen, bossen. Het terrein is een beetje geaccidenteerd. Heel ander gebied dan we de andere dagen hebben gezien. Een mooie afsluiter. Als we het natuurgebied uit zijn, zijn we in Averbode. Maar waar is nou die abdij? We komen uit aan de achterkant van de abdij. Je moet er helemaal omheen lopen om bij de ingang te komen, alsof we om Jericho lopen. Wauw! Dit is echt het mooiste binnenplein van de drie abdijen die we gezien hebben. Een grote vijver in het midden. Geen broeder te zien. Dus dan maar heel stoer aanbellen bij de portier. Daar hangt zo'n hele grote trekbel buiten. De deur zoemt, ik mag naar binnen. Achter een loket zit de portier. Hij zit er niet vaak, vertelt hij, en heeft geen idee waar de stempel is. Oh jee..... hij wil eerst gewoon iets stempelen met administratie en een handtekening. Gelukkig zoekt hij nog even door en wie zoekt.... Hij geeft me de derde stempel van deze week in mijn pelgrimspaspoort. Daar moet uiteraard een kaarsje voor gebrand worden! Ik schrijf ook wat in het gebedenboek in de kerk. Bedankt voor deze eerste stappen op weg naar Santiago!
De groep zit alweer op het terras. Saskia zit er ook, ze rijdt met ons mee naar Eindhoven. Leuk om haar ontmoet te hebben en te zien dat het ook alleen kan. Ze snapt het als ik zeg dat het misschien geen toeval is dat we elkaar ontmoet hebben.

Ik heb nog even geen rust. Er ligt een geocache vlakbij en dat zou mijn 7e zijn van deze wandelmidweek. Een mooi aantal om mee naar huis te gaan, getal van de volheid. Die ga ik dus nog even zoeken en ook vinden.
Ook in deze abdijwinkel is er niets te vinden over Santiago. Ik koop weer een kaart met een mooie tekst: "Elke lange reis begint met een eerste stap"
En zo is het. Op naar nog veel meer stappen op weg naar Santiago. Maar zoals een pelgrim zegt: 'De weg is het doel.'

• 29 Mei 2017 - 10:37

Lisa:

Hi Jolanda.
    Nou leuk hoor. Dat er nog maar veel stappen mogen volgen!

Verder las ik over de onxuidelijke aantallen kilometers naar santiago. Dit is omdat er 4 grote pelgrimsroutes door frankrijk richting santiago/pyreneeen lopen. Op het bordje stond: le Puy 2800km ofzo. Dit is de oudste route en meest originele ooit die naar santoago loopt en start in Le Puy en Velay. Vanuit Nederland is dat echter flink omlopen en is de route over Vezelay logischer geloof ik. Ik zelf loop.Le Puy, maar jij zal denk ik een keuze moeten maken welke Jacobsweg je wil.gaan lopen.

Nou groetjes, Lisa

• 29 Mei 2017 - 15:50

Kees Bochanen:

Een mooi begin zo te lezen. Smaakt naar meer?!

• 29 Mei 2017 - 19:49

Dick:

Langs mooie plekjes ben je gewandeld! Leuk om je zo te kunnen volgen en zien wat je meemaakt en tegen komt. Volhouden dus!