Barcelona - Reisverslag uit Lloret de Mar, Spanje van Jolanda - WaarBenJij.nu Barcelona - Reisverslag uit Lloret de Mar, Spanje van Jolanda - WaarBenJij.nu

Barcelona

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

16 Oktober 2012 | Spanje, Lloret de Mar

Vandaag zijn we in Barcelona geweest. De stad waar iedereen zo vol van is. Vooraf aan deze vakantie kreeg ik veel tips over wat ik in Barcelona echt moest gaan zien.
We hebben veel gezien, ook veel mooie dingen, maar ik heb vandaag weer vastgesteld dat ik geen stads meisje ben. Morgen lekker weer wandelen in de natuur!

In Barcelona hebben we veel (invloeden) van Gaudi gezien. We starten de ochtend in 'Le parc Guell'. Een park aangelegd door Gaudi, waar hij ook woonde. Zijn bouwcultuur loopt over in de natuur. Ronde vormen, geen hoeken, het functionele op een natuurlijke manier weggewerkt. Mooie mozaIekwerken en natuurlijk heb ik op de bank van Gaudi gezeten, maar helaas is die foto niet mooi geworden. Thuis even proberen te foto-shoppen.
Als een echte toerist stapten we een paar kwartier later weer in de bus en reden we naar de 'Sagrada familia'. Dé kerk van Barcelona. Wat een immens gebouw. Er wordt al bijna 100 jaar aan gewerkt en ze gaan nu proberen het in 2026 af te hebben, omdat dan de 100e sterfdag van Gaudi is. We bekijken alleen de buitenkant want de bus gaan ons vervolgens rondrijden door Barcelona. We rijden door de luxe winkelstraat met winkels als Gucci en Louis Vuitton. We rijden langs het Nationale paleis en langs het Olympisch Stadion. In 1992 vonden de Olympische Spelen plaats in Barcelona. Men spreekt in Barcelona van de periode voor en de periode na de Olympische Spelen. Daarvoor was er vrijwel geen toerisme in de stad. Speciaal voor de Olympische Spelen is er veel geld in het opknappen vann de stad gestoken en daarplukt me nu nog steeds de vruchten van. Er komen dagelijks veel toeristen naar de stad. We rijden langs een imposante begraafplaats om uiteindelijk uit te komen op een mooi uitzichtspunt waar we onze picknick opeten. Vanaf daar kun je de hele stad en de haven overzien. De stad is ingeklemd tussen bergen en de zee. Er is werkelijk geen plekje meer vrij, alles is volgebouwd.
Na onze picknick rijden we langs de haven waar een paar immens grote cruise-schepen aangemeerd liggen, vijf etages telde ik. We rijden door naar het Olympisch dorp, we komen langs het Koninklijk paleis uit de 14e eeuw en we rijden naar de Ramblas. Daar hebben we vrije tijd. Langs de Ramblas staat allemaal kiosken met kleding, bloembollen en prullaria. Ook vindt er wat straattheater plaats. Zakkenrollen schijnt er ook veel te gebeuren. Oppassen op de spullen dus. Aan het eind van de Ramblas zijn we bij de haven, waar we lekker op het terras van de zon kunnen genieten. Boven het terras is en winkel van Desigual, een favoriet merk van mij! Uiteraard heb ik er een blouse gekocht.
Op de terugweg naar het hotel rijden we nog langs het theater waar het stierenvechten plaats heeft gevonden. Dat is tegenwoordig verboden in Catalonië.

We hebben vandaag dus veel gezien, maar ook veel mensen veel verkeer en veel drukte. Leuk om een keer mee te maken en te weten wat dat is, die Sagrada Familia, maar ik vind het wel zo fijn om morgen weer in het bos af te zien en jezelf in het zweet te werken bij het klimmen en dalen.