Toch een survival vakantie, het thema is water - Reisverslag uit Barão de São João, Portugal van Jolanda - WaarBenJij.nu Toch een survival vakantie, het thema is water - Reisverslag uit Barão de São João, Portugal van Jolanda - WaarBenJij.nu

Toch een survival vakantie, het thema is water

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

07 November 2015 | Portugal, Barão de São João

We vertrokken gisterochtend de wandeling vanaf het landgoed waar we verblijven. We liepen eerst langs het huis van onze gids waar we koffie en thee kregen. Zij woont in de buurt en heeft vijf ezels. Die vangt ze op en zet ze daarna in voor coaching bij mensen. Mooi om te zien.
Het zou vandaag een makkelijke wandeling worden. Gewoon een eind lopen, niet te zware omstandigheden, zei de gids. Maar toen wist ze nog niet wat ze nu wel weet. Namelijk dat de regen van de afgelopen periode veel, heel veel, water heeft opgeleverd. We moesten wat ooit een beekje was 12 keer oversteken. Er lagen inderdaad stapstenen, maar ja, die lagen niet meer aan de wateroppervlakte. Al bij de tweede oversteek had ik natte voeten, ik draag immers geen waterdichte bergschoenen, maar de Nijmeegse vierdaagse wandelschoen, daar loop ik het fijnst op. Het volgende beekje was nog iets dieper en ik besloot mijn schoenen uit te doen. Ik gooide de schoenen vast naar de overkant, maar... een van de schoenen belandde midden in het water. Hilariteit alom, het zag er ook wel heel grappig uit. Beetje dom. En na de vijfde oversteek waren mijn schoen zo nat, dat ik daarna gewoon overal door het water ben gelopen of gerend. Inmiddels was ik al niet meer de enige met natte voeten. Er kwamen er steeds meer bij die gewoon doorliepen, zonder schoenen uit te trekken of zoek te gaan naar dikke stenen, ik was gewoon trendsetter. Op een gegeven moment moesten we tot boven mijn knieën door het water. De gids wist niet wat ze meemaakte. We kregen er met z'n allen steeds meer lol in. Het was heerlijk weer, de zon was warm, het water was best een lekker frisse afkoeling.
Na 20 km lopen kwamen we aan in Carrapateira, een dorpje aan de zee. Bij een cafe dronken we koffie of thee (cha verde). En toen konden we via een vlonder naar de zee lopen. Zee? Ik zie helemaal geen zee. Ja, heel in de verte, achter al die hoge zandbulten. Ook hier keek onze gids haar ogen weer uit. Drie weken terug nog was hier gewoon de zee, maar het natuurgeweld had hoge zandbulten van meer dan 10 meter hoog opgeworpen. Een vakantie vol verrassingen. Het heeft de laatste tijd in Portugal veel geregend. Je kunt het zien aan het groen, wat nu echt fris groen is. Gelukkig hebben wij alleen woensdag regen gehad en is het de rest van de week heerlijk weer. Want daar kom ik tenslotte voor, voor die heerlijke zon!

• 07 November 2015 - 19:19

Ina:

Heb je dat ook een keer meegemaakt, is eens iets anders dan alleen op asfalt lopen.

• 07 November 2015 - 21:27

Anne:

Ah...Carapateira mooi daar! Prachtig werd er gesurfd toen wij er waren! Maar nu wel heel spectaculair zoals jij het zag. Hoop dat je schoenen een beetje droog worden voor d volgende tocht! Spannende reis hoor!