Wandelen langs de zuidkust - Reisverslag uit Barão de São João, Portugal van Jolanda - WaarBenJij.nu Wandelen langs de zuidkust - Reisverslag uit Barão de São João, Portugal van Jolanda - WaarBenJij.nu

Wandelen langs de zuidkust

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

09 November 2015 | Portugal, Barão de São João

Gisterochtend werden we naar Salema gebracht. Een klein vissersdorp aan de zuidkust. Met veel klimmen en dalen gaan we wandelen via Burgau naar Luz, beide ook aan de zuidkust. Al direct als we Salema uitzijn moeten we eerst een grote beek oversteken. Oh jee, niet weer. Iedereen kijkt wat vertwijfeld rond. Eén dag natte voeten is wel genoeg. Ik trek mijn schoenen uit, hang ze om en steunend op twee wandelstokken schuifel ik door het water over de gladde stenen naar de overkant. Gelukt! Als beloning voor mezelf loop ik vast een stukje vooruit, want 75 meter verder ligt een geocache. De eerste van vandaag. Er zouden er onderweg nog drie volgen. Ik heb er nu 699. Ik heb de groep beloofd dat ik trakteer op koffie/thee als ik in Portugal de 700e cache vind. Koffie en thee is hier trouwens best goedkoop, rond de 1,50 euro.

Dan begint de eerste klim. Over smalle paadjes en soms gladde stenen klimmen we als een klimgeit naar boven. Een schitterend uitzicht is de beloning. Wat is die kust toch mooi en wat gaat de oceaan mooi tekeer tegen de rotsen op. Wanneer we weer onder aan de klif zijn, strijken we neer op een leuk terras aan het strand voor een kop koffie/thee. En daarna klimmen we weer omhoog, de volgende top over. Halverwege de wandeling zijn we weer beneden op een rustig strandje waar we onze meegebrachte lunch opeten. Sommigen nemen ook een duik in de branding, ik hou het bij pootje baden. We overwinnen na de lunch nog een paar kliffen met steeds de mooiste uitzichten op de prachtig gekleurde rotsen en de daartegen beukende golven van de oceaan. Moe, maar voldaan komen worden we aan het eind van de middag afgezet bij onze huisjes. Het was weer een mooie dag.

• 10 November 2015 - 00:48

Anne:

Hoi Jolanda,

Zo leuk om je verslag te lezen. Allemaal Aha elebnissen! Wat leuk dat je hier ook je hobby kunt uitoefenen. Wandelen en ook nog gecoaches vinden. (Morgen de 700e?)
    En....niet onbelangrijk...wat fijn dat het mooi weer is!
    Fijne dag morgen!