Hoogte van Golan - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu Hoogte van Golan - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

Hoogte van Golan

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

12 Oktober 2010 | Israel, Tiberias

Na wederom een uitgebreid ontbijtbuffet stappen we om 8 uur op maandagmorgen weer fris en fruitig de bus in. De eerste trip gaat naar de Kerk van de Zaligsprekingen bovenop de berg. We zijn nog voor half 9 ter plekke en dan staan er al heel wat bussen op de parkeerplaats. Op de meeste plaatsen waar we komen is dat het geval. Het is in Israël nu hoogseizoen, overal zijn toeristen. De kerk is omringd door een prachtig park met kleurrijke bloemen en uitzicht op het meer van Tiberias.

Vanaf de kerk zijn we de berg af naar beneden gewandeld. Door het uitzicht over het meer en de omringende bergen een mooie wandeling. Onderweg genieten we even van de stilte onder een Christusdoorn-boom; even geen andere toeristen om ons heen.
Onderaan de berg komen we aan bij de kerk van Tabgha, de vermoedelijke kerk van de wonderbare broodvermenigvuldiging, een Dominicanenkerk. Hier zijn onder andere veel mozaïeken op de vloer te zien. Een daarvan is de afbeelding van vijf broden en twee vissen, een afbeelding die we hier veel op ansichtkaarten en souvenirs zien. Overigens hebben we in Israël veel mozaïek gezien op vloeren en muren.

We rijden door naar Kapernaüm. Daar zijn door opgravingen de resten te zien van een synagoge en van het huis van de schoonmoeder van Petrus waar hij verbleef.

De bus rijdt ons door het noorden van Israël, door de Hoogten van Golan. We rijden langs de grens van Syrië en stappen uit op een panorama-punt waar we zicht hebben op Israël, Syrië en Libanon en op de berg die in feite hun drielandenpunt is. We zien de wijngaarden van de Golan-wijn die erg lekker schijnt te zijn. We komen door Metulla, de meest noordelijke plaats in Israël, dat ligt in het gebied dat als een duim omhoog steekt op de landkaart. Op die plek kan het in de winter vriezen en sneeuwen, het is het wintersportgebied van Israël.

Voor de lunch van vandaag konden we kiezen uit een stokbroodje tonijn of kaas. We hebben dit gezellig opgegeten op de picknickbanken (in de schaduw, want in de zon is het soms echt te warm) bij Natuurpark ‘Tel Dan’. In dit natuurpark loopt een bron van de Jordaan. Er loopt een wandelpad van grote keien langs het water. Het is een beetje avontuurlijk wandelen wat we deden een uur lang, erg leuk.

Het diner in het hotel hier van acht verdiepingen hoog bestaat uit een uitgebreid buffet. Er is keus genoeg. Het toetjes-buffet bestaat uit de keus uit verschillende gebakjes en ijs. Gelukkig wandelen we veel...

De sterrenhemel hebben we hier niet gezien. Gisteravond was het heel bewolkt en heeft het zelfs even geregend. Warme regen, waarvan je de druppels bijna niet eens voelt. Vanavond zien we de sterren ook niet.

Morgen (dinsdag) gaan we weer op doorreis. Dinsdagnacht overnachten we in Netanya, een badplaats aan de Middellandse Zee. Een nieuw hotel, dus weer even afwachten hoe het daar zit met de internet-verbinding.
En dan komt inderdaad het einde van de reis langzaam in zicht. We vliegen in de nacht van woensdag op donderdag van Tel Aviv via Frankfurt naar Schiphol. Althans dat is de bedoeling :-). Maar zover is het nog niet, er staan eerst nog twee dagen vol met activiteiten voor de boeg!

• 12 Oktober 2010 - 06:08

Zwanet:

De hoogte van Golan heb ik nog heel goed in beeld toen ik samen met Jan deze reis gemaakt heb.Je schrijft zo mooi,dat ik het thuis echt meebeleef!!!!!!!!!!!
    Heel fijne dag en lieve groeten

• 12 Oktober 2010 - 07:00

Jan Boogaard:

Wat een mooie foto's hadden we en het verslag weer leuk om te lezen. Hier koel maar mooi weer. Vandaag de hele dag in de weer voor de kerk. Dat houdt een mens van de straat. Nog fijne dagen.

• 12 Oktober 2010 - 07:21

Elise:

Jullie kunnen in ieder geval niet zeggen dat je geen actieve vakantie hebt gehad: wat een programma, zeg! Veel lopen, verhalen horen, alles op je in laten werken, van hotel naar hotel, weer in de bus en uit de bus...Misschien is het handig om na thuiskomst eerst eens op vakantie te gaan ;)

• 12 Oktober 2010 - 07:28

Frans O:

Dag allemaal,

De verslagen zijn écht leuk! Je ziet het allemaal voor je. Wist je trouwens dat de kerk van de broodvermenigvuldiging betaald was door het regime van Mussolini? Wonderlijk... Verder moeten jullie genoten hebben van het natuurpark en de prachtige bloemen. Merken jullie eigenlijk nog iets van de politieke situatie of is dat op de achtergrond? En zie je nog sporen van het Israelisch-Palestijnse conflict?
    Lieve mensen, geniet nog van de komende twee dagen. Het vliegtuig komt veel te snel naderbij...

Veel groeten,
    Frans

• 12 Oktober 2010 - 08:14

Henk En Toos:

De rest van je verhaal lezen we pas als jullie ook thuis zijn want we gaan een paar dagen naar Sasenheim. Onze kleinzoon wordt 10 jaar dus daar willen we bij zijn en dat is meestal een logeerpartij.
    Wensen jullie dus nu al een voorspoedige terugreis. Lokt jullie eigen bed al? Rust lekker uit! Dank voor de prachtige verhalen!

• 12 Oktober 2010 - 09:13

Jan Paul.:

Wat een mooie reisverslagen en foto's je ziet zo alles
    (weer)opnieuw !
    En dan is het verre Israël
    heel dichtbij!
    Prettige dagen en voorspoedige terugreis
    Hartelijke groet uit Dieren!
    Jan Paul

• 12 Oktober 2010 - 10:08

Gerard De Keijser:

Wat schrijf je goed (en veel) Jolanda! En met humor ook.Ik lees je verslagen iedere dag met veel plezier. Volgens mij ben je de toestanden van de eerste dag al weer "ver-
    geten", zoveel maak je iedere dag mee! Aan de Harderwijkerweg gaat alles goed.

• 12 Oktober 2010 - 11:51

Agnes Van Den Blink:

Jolanda, erg leuk om zo alle belevenissen te lezen. enne, wel blijven lopen als jullie volgende hotel weer van de lekkere toetjes heeft:)
    groeten uit een heel rustig bedrijf (weinig actie behalve dan OR en vakbondsacties)
    groeten Agnes

• 12 Oktober 2010 - 12:21

Bernha:

Het blijft zo leuk om jullie avonturen te lezen. Zeker de foto's maken het leuk!
    Alle verslagen heb ik uitgeprint en naar Gré Sneep gebracht, zodat ze ze ook kan lezen.
    Overigens: de bus gaat o.a. naar Rosh Pina.
    Hartelijke groeten en nog een paar fijne dagen.

• 12 Oktober 2010 - 18:18

Anne Van Buiten:

Dag beste Israëlgangers,

"LEVE 'T HIERNUMAALS" zag ik vandaag ergens staan. Dat doen júllie met volle teugen. Net een paar dagen achter elkaar de verslagen van jullie niet te evenaren privé verslaggeefster gelezen, met foto’s erbij is dat helemaal geweldig. Mooi ook om te lezen dat het met "broeders en zusters van onze kerk", die nu in Maleisië en Roemenië verblijven, ook goed gaat, maar sneeuw………Jullie morgen vast weer even lekker badderen in de zee. Hebben jullie trouwens ook van die mooie klezmermuziek gehoord? Voor de komende dagen "mazzeltov" en graag tot het volgende verslag Jolanda!

• 12 Oktober 2010 - 19:54

Hans En Anita:

In 1979, waren wij ook in Tel-Dan. Die reis naar Israel heeft veel indruk op ons gemaakt. Zelfs na al die jaren hebben we er nog warme herinneringen aan. We wensen jullie nog een fijne dag morgen en een behouden vlucht naar huis, zonder obstakels. Die hebben jullie al genoeg gehad op de heenreis.

Hartelijke groeten, Hans en Anita

• 12 Oktober 2010 - 20:30

Gera Te Bokkel:

Morgen de laatste dag.
    Heel veel plezier nog. Ook een hele goede reis terug gewenst voor allemaal.
    Jolanda bedankt voor alle verslagen. Leuk om alles zo snel en uitgebreid mee te lezen.