De berg van Mozes - Reisverslag uit ‘Ayn ’Amūn, Jordanië van Jolanda - WaarBenJij.nu De berg van Mozes - Reisverslag uit ‘Ayn ’Amūn, Jordanië van Jolanda - WaarBenJij.nu

De berg van Mozes

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

07 November 2016 | Jordanië, ‘Ayn ’Amūn

Dat noemen ze vakantie... om half 6 de wekker...
Gelukkig heb ik weer goed geslapen. Dat is toch best een zegening, dat ik zo makkelijk overal slaap. Alhoewel ik thuis ook wel eens wens dat ik met minder slaap toe zou kunnen.
De eerste busstop vandaag is op de berg van Moab. Wat een indrukwekkende plek. Bij helder weer kun je vanaf hier Jeruzalem zien liggen. En Jericho. En de Dode Zee. We hebben geluk! Het is strak helder. Omdat we vroeg op pad zijn, zijn er nog geen andere toeristen en kunnen we rustig kijken. Wat prachtig. Daar zie ik Jeruzalem. Wat bewaar ik daar onvergetelijke mooie herinneringen aan! We staan op de berg waar ook Mozes ooit het Beloofde Land zag. Het land waar hij na 40 jaar met het volk zwerven door de woestijn, niet in mocht. Mozes is daar overleden op de leeftijd van 120 jaar. Er staat een mooie kerk. Het is een bedevaartsoord geworden. Na 10 jaar restauratie is die kerk net een paar weken terug geopend, wat een geluk voor ons. Een kleine groep (toeristen?) hebben binnen een viering. Waardevol!
We rijden weer verder en zien Mozes' bron. Een plek waar Mozes met de stok op de rots zou hebben geslagen en waar water verscheen.

De volgende stop is in Madaba. Daar staat de Grieks-orthodoxe kerk St. George. Ik steek er een kaarsje aan voor iedereen die me lief is en ook een beetje voor mezelf (of mag dat niet?). Wat een praal is er toch in deze kerken.

Na een kop koffie (cola voor mij) rijdt de bus verder over de Koningsweg die loopt van Syrië naar Aqaba. Een aloude weg, maar wel nieuw bestraat gelukkig.
Soms voelen we ons net Japanners. We mogen even de bus uit en hebben dan een kwartier om rond te kijken en foto's te maken. En dan weer door.
We stoppen vervolgens bij Wadi Mujib. Bijna een té prachtig uitzicht! We houden nog een fotostop bij het kruisvaarderskasteel bij Sjobaj (naam moet ik nog checken) en rijden dan door naar Klein Petra. Precies zoals de naam het aangeeft, Petra in het klein. Prachtige rotsformaties in mooie kleuren. Dat belooft veel voor morgen, want dan gaan we naar Petra. Zin in!

  • 08 November 2016 - 20:46

    Anne:

    Wat een prachtige dag! Dan vergeet je het vroege opstaan wel denk ik! Wat fijn ook dat het mooi helder weer is, kan je alles nog beter vasthouden op je netvlies! Natuurlijk mag je ook voor jezelf een kaarsje opsteken, weet je, ik zal het nu ook voor jou doen gewoon omdat jij jij bent en zo mooi jouw belevenissen met ons deelt. Fijne dagen verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 29 Maart 2010
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 93370

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Mijn eerste stappen naar Santiago

17 April 2017 - 24 April 2017

Veelzijzig Madeira

05 November 2016 - 12 November 2016

Rondreis door Jordanië

03 November 2015 - 10 November 2015

Wandelvakantie in de Algarve

12 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Wandelvakantie in Andalusië

20 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Wandelvakantie in Toscane

12 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Wandelvakantie in Catalonië

17 Juli 2012 - 20 Juli 2012

Nijmeegse 4Daagse 2012

20 November 2011 - 27 November 2011

Naar de zon in Lanzarote

04 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Rondreis door Israël

19 April 2010 - 29 April 2010

Geannuleeerd:Israël

Landen bezocht: