De Klaagmuur - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu De Klaagmuur - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

De Klaagmuur

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

09 Oktober 2010 | Israel, Jeruzalem

Onderstaand verhaal schreef ik gisteravond, maar blijkbaar is er iets misgegaan, daarom hier nogmaals.
Fijn weekend allemaal!

Wat een heerlijk weer is het hier toch! Overdag rond de 28 graden. ‘s Avonds koelt het wel af tot ca. 15 graden. Omdat we veel zogenaamde ‘Heilige plaatsen’ hebben bezocht, lopen we niet in (te) korte broek of een topje rond. Op de Heilige plaatsen is het namelijk de bedoeling om schouders en knieën bedekt te houden. Een afritsbroek, omslagdoek of even een extra blouse aan is dan een oplossing.

Donderdag zijn we door de Bloemenpoort de Oude Stad (het oude deel van Jeruzalem) binnengegaaan. Ons hotel is in Oost-Jeruzalem, vlakbij de Bloemenpoort. In de muur die rondom de Oude Stad staat, zitten acht poorten. Volgens de overlevering is Christus door de Gouden Poort op Palmzondag Jeruzalem binnen gereden. Overigens is de Gouden Poort tegenwoordig dicht gemetseld.
We liepen over oude smalle straatjes waar geen verkeer mag komen en waar veel kleine winkeltjes zijn, vergelijkbaar met een grote markt, naar het Tempelplein.

De Tempelberg is slechts beperkte tijd op een dag voor iedereen toegankelijk. Voor we het plein op mochten, moesten we eerst met onze handbagage door een scanner heen. Alsof we nog niet genoeg gecheckt zijn op onze reis hierheen! De Tempelberg bestaat uit een rechthoekig plein op de top van de berg Moria. Het is de plaats waar Abraham bereid was Isaak te offeren. Ook de El-Aksamoskee staat op het plein.

Na de lunch (we aten falaffel) hebben sommigen heel kort even gewinkeld. Mijn oog was gevallen op een kleurrijk gehaakt vestje. En dan moet je hier dus afdingen. Echt iets voor mij, ahum. Maar het is wel goed gelukt!

‘s Middags gingen we naar de Klaagmuur, de officiële naam is overigens Westelijke Muur. De Joden vinden het woord Klaagmuur niet meer kloppen, omdat we niets te klagen hebben. ‘We mogen alleen nog klagen over onze schoonmoeder’, zo voegde onze (Joodse) gids toe. Ik heb haar maar niet gevraagd wat als je geen schoonmoeder kan vinden.
Bij de Klaagmuur was de ‘Bar Mitswa’. Dat is een feestelijke plechtigheid waarbij jongens van 13 jaar voor het eerst lezen uit de Thora-rollen, nadat ze daar veel in geoefend hebben. Overigens mogen de mannen en vrouwen bij de Klaagmuur niet bij elkaar komen, ze hebben elk hun eigen deel. Ertussen in staat een gesloten hek. Aan de kant van de vrouwen staan veel stoelen, waardoor de vrouwen staand op de stoel alsnog over het hek naar de mannen kunnen kijken.

‘s Avonds hebben we met de bus een lichttoer gedaan door de stad. We zijn op veel panorama-punten geweest, en hadden zo mooie uitzichten. Onder andere stonden we bij een molen, geschonken door Nederland. Zijn we bijna twee volle dagen op reis geweest om van Nederland in Israël te komen, staan we ‘s avonds bij een molen...!

Vandaag, vrijdag, was onze laatste dag in Jeruzalem. Vanmorgen zijn we naar Yad Vashem geweest. Yad Vashem is een verzameling monumenten om de Holocaust in herinnering te houden. Het is onmogelijk dit in woorden te beschrijven. Het was zeer indringend. Een ding weet ik zeker: “Opdat we niet -nooit!- vergeten!”

Aan het begin van de middag heeft de bus ons naar Bethlehem gebracht. Bethlehem ligt in bezet Palestijns gebied. Aan de grens moesten we overstappen in een andere bus en kregen we een andere gids, omdat onze Joodse gids niet zomaar Bethlehem in mocht. In Bethlehem viel ons de armoede op. We kregen een lunch van kwebab. En maakten vervolgens een wandeling naar de Geboortekerk, de plek waar volgens de overleveringen Jezus geboren is. Helaas was het extreem druk bij de Geboortekerk, we moesten dringen om binnen te komen en de gids kon ons minder boeien. Bethlehem viel ons tegen. Ik had er, met in mijn achterhoofd het Kerstverhaal, een heel ander, veel romantischer, beeld bij. Terug van Bethlehem naar Jeruzalem moesten we door de muur langs een controlepost, immers we kwamen weer binnen op Israëlisch gebied. Weer een scan van ons en de tassen...

Terug in Jeruzalem gingen we weer naar de Klaagmuur, dus jawel, weer door een scanpoortje. De sjabbat was begonnen, die begint vrijdagmiddag om 5 uur. De Joden vieren dit uitgebreid bij de Klaagmuur, uiteraard mannen en vrouwen gescheiden. De soldaten waren, met hun geweer nog om, uitbundig aan het dansen en zingen, de meer orthodoxe joden (gekleed in het zwart met lange jas, hoge hoed en pijpekrullen), bidden bij de Klaagmuur of studeren in de Thora. De vrouwen waren ingetogen met elkaar aan het zingen.
Ook dit was weer een indrukwekkende dag.

Morgen gaan we onder andere naar de Dode Zee. Badpak mee dus. ‘s Middags rijden we door naar Tiberias, in het noorden van Israël, onze nieuwe standplaats voor de komende dagen. Zondag zullen we een kerkdienst hebben op een boot op het meer van Galilea.
Daar zal ik in een volgend stukje over schrijven. En oh ja, foto’s. Tja, gezien het tijdstip gaat dat ook vandaag niet meer lukken. Morgen gaat om half 7 de wekker weer, dus ik ga mijn oogjes sluiten

• 09 Oktober 2010 - 05:36

Marjan Vreugdenhil:

Zo, nu mag ik als eerste op dit verslag reageren (vroeg wakker, met jonge kinderen..) Ik was erg benieuwd naar jullie Bethlehem verhaal, m'n moeder had alleen ge-sms-t dat dat tegen viel, maar dat het zo'n lang verhaal was. Nu gelukkig dus wat meer informatie daarover! Veel plezier vandaag maar weer!

Groetjes, Marjan

• 09 Oktober 2010 - 07:18

Herman Rijnbergen:

Ik was donderdag laat opgebleven maar er kwam maar geen bericht.De klaagmuur was zeker een verademing want als er iemand wat te klagen zou hebben waren jullie dat wel met zo,n rampvlucht heen.Maar gelukkig schijnt nu alles op rolletjes te lopen.Nog heel fijne dagen.
    groeten Herman

• 09 Oktober 2010 - 08:03

Henk En Toos:

Dacht al dat er iets mis was gister maar vandaag dus een extra lang verhaal. Net of we er zelf bij waren! Hebben jullie niet stiekum even geklaagd over de heenreis, bij de klaagmuur?
    Vandaag dus de dode zee en mooi weer maar dat hebben wij nu ook hoor!

• 09 Oktober 2010 - 08:06

Hans Rijnbende:

Wat ontzettend leuk allemaal. Jammer dat wij door omstandigheden niet meekonden. Leuk Jolanda, die verslagen. Ik ben jouw achternaam vergeten, maar jouw broer zat of in de klas bij zoon Pieter of voetbalde met hem?

Vriendelijke groeten,

Hans Rijnbende

• 09 Oktober 2010 - 08:51

P.pronk22@upcmail.nl:

Fijn verslag, wensjullie een goede dienst toe op het Meer van Galilea. Piet pronk.

• 09 Oktober 2010 - 13:34

Joop Sanner:

Net terug van een vakantie naar Zuid-Limburg, ben ik nog onder de indruk van ons bezoek aan het Savelbergklooster in Heerlen. Dit verbleekt echter nu ik jouw mooie verhalen heb bijgelezen, Jolanda. Geniet nog van het vervolg. Groetjes aan alle reisgenoten, Joop

• 09 Oktober 2010 - 14:10

Hans En Anita:

Hebben jullie lekker gedobberd op de dode zee? Vreemde gewaarwording is dat he?
    Goede dienst morgen, ook weer iets bijzonders om mee te maken. Groetjes voor onze buuf Jannie V.

• 09 Oktober 2010 - 15:55

Liesbeth (Misdorp):

Bedankt ook weer voor dit verhaal, ook leuk om iedereens reacties te lezen.
    Interessant, he, die scheiding tussen mannen en vrouwen.
    Nou, ik wil ook wel een keer naar Israel! Groeten aan mijn vader, Jan M.

• 09 Oktober 2010 - 16:21

Corinne Maaskant:

Hoi Jolanda,
    Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te volgen. Zo krijgen wij 'thuisblijvers' het idee dat we er toch een beetje bij zijn!
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal. Heel veel plezier nog de komende dagen!

• 09 Oktober 2010 - 18:12

H.Dekker:

Jolanda,

Jammer dat je niet kunt klagen overje schoonmoeder.
    Ik kan daar een eindeloos dik boek over schrijven.
    Groet ook aan To!
    Harm

• 09 Oktober 2010 - 18:24

Frans O:

Geweldig. Ik miste de berichten al. Wat hebben jullie veel gezien. Is het je bij de Westelijk Muur opgevallen dat het gedeelte van de mannen het eerst in de schaduw komt? En dat het veel ruimer is dan het gedeelte voor de vrouwen? Wat je schreef over de Geboortekerk herinner ik me goed. Je bent ver van het Kerstverhaal af. De tocht door de velden van Bethlehem is indringender... Bij ons lag er zelfs een pop op de zilveren ster in de kerk... Kan je nagaan! Ik zal aan jullie denken bij het dobberen in de Dode Zee. Het is echt een gekkle gewaarwording. Morgen hebben we hier op de vertrouwde manier dienst: met avondmaal. En een verhaal dat zich ten noorden van Jeruzalem afspeelt. Ik zal zeker aan jullie denken. Veel plezier met de volgende dagen en tot logs!

Frans

• 09 Oktober 2010 - 18:26

Kees Bochanen:

Dag Jolanda,

Bedankt voor je trouwe en mooie verslaglegging. Ik kreeg de afgelopen dagen diverse keren te horen dat je zo leuk schrijft en daar ben ik het helemaal mee eens.

Je verhaal roept ook veel herinneringen op. Als je over Yad Vashem schrijft krijg ik weer dat beklemmende gevoel dat het toen bij mij en bij veel anderen van onze groep opriep. Wat je daar ziet laat je niet zo maar los.
    Inderdaad: dat nooit meer!

Ik wens jullie morgen een mooie dienst op het meer. Ik heb zelf morgenochtend dienst in Roermond, mijn vorige gemeente. Dat wordt dus ook vroeg op.

Hartelijke groeten ook aan de rest van de groep,

Kees

• 09 Oktober 2010 - 19:50

Agnes Van Den Blink:

Hoi Jolanda
    het is erg leuk om jullie belevenissen te volgen. nog veel plezier de komende dagen
    groeten uit Almere

• 09 Oktober 2010 - 21:32

Marieke:

Wat maken jullie een hoop mee zeg. Wat een indrukken en wat leuk dat wij die ook een beetje mee kunnen beleven via deze site.
    Een fijne zondag morgen en geniet van de dienst op het meer van Galilea!
    En ach, we blijven geduldig wachten op de foto's hoor ;). Dat kost natuurlijk ook meer tijd. En als het niet lukt, dan zien we ze vast wel als jullie weer terug zijn in Nederland.
    Blijven wij ook iets hebben om naar uit te kijken. haha.
    Groetjes vanuit Doesburg!

• 20 Oktober 2010 - 15:02

Helene, De GIDS:

Beste Jolande,
    Ik lees hier in je verslag:" Bethlehem ligt in bezet Palestijns gebied".

Ik kan het niet nalaten om hier even op te reageren.
    Bethlehem maakt deel van de "Palestijnse autoriteit".
    Geen "gebied", en zeker niet "bezet".
    Zo komen er vergissingen en geraken er verkeerde interpretaties in de wereld.Waarom "bezet"?
    De westbank en Samaria zou je "bezet" kunnen noemen, of misschien ook Oost Jerusalem, omdat sommigen vinden dat de Joden daar niet thuis horen.Daar valt natuurlijk veel over te discutieren.
    Maaar plaatsen zoals Bethlechem ,Ramala en Jericho,zijn zonder discutie aan de "Palestijnse autoriteiten" overgegeven en door Israel ontruimd.
    Een kleine vergissing kan het beeld totaal veranderen.

Groetjes,
    HELENE