De Dode Zee - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu De Dode Zee - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

De Dode Zee

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

10 Oktober 2010 | Israel, Tiberias

Als ik dit schrijf is het zaterdagavond. We zijn vandaag verhuisd van Jeruzalem naar Tiberias. Helaas hebben we hier in het hotel alleen betaald internet op één PC in de bar, dus even snel tusendoor de laptop aan is er niet meer bij. Ik hoop dit verhaal zondagochtend op die PC op de site te kunnen zetten, maar op dit moment weet ik dus nog niet of dat wel gaat lukken. (Zondag: wel dus, heb half uur internet op eigen laptop).

We hebben vandaag een geslaagde dag gehad. Vanmorgen vertrokken we vanuit ons hotel richting het zuiden, naar Massada. De weg erheen liep door de woestijn, een kilometers lang gebied met alleen maar gebergte bestaande uit rotsachtige en zandachtige ondergrond. In de woestijn zagen we meerdere bedoïenenkampen. Ook kwamen we langs enkele kibboetsen, typisch voor Israël. In Massada stond het paleis van Herodes. Delen van de gebouwen zijn nog bewaard gebleven en heropgebouwd. Het paleis ligt boven op een berg waarvan af we een prachtig uitzicht hadden over de woestijn en de Dode Zee. Het was er enorm warm, ook al hingen er wat wolken aan de hemel.

‘s Middags hadden we een topactiviteit! We gingen baden in de Dode Zee. Dat was een heel bijzondere ervaring. De Dode Zee is het diepste punt van de aarde, 400 meter onder de zeespiegel van de Middellandse Zee. Het is enorm zout water. Zwemmen is er niet mogelijk, je blijft in het water drijven. Je loopt een paar stappen het water in en gaat dan rustig liggen en jawel, we bleven drijven. Geweldig!
Na gedoucht en omgekleed te zijn gingen we weer de bus in, op weg naar En Gedi. En Gedi is een oase in de woestijn. Vanaf Massada konden we het al zien liggen, omdat het een groene strook is in een verder dorre omgeving. Uit bronnen stroomt daar water naar de Dode Zee. Het water zorgt voor begroeiïng. We zagen er enkele berggeiten en vele schattige hamsterachtige beestjes.

Aan het begin van de avond kwamen we aan in Tiberias. We hebben een hotel vlakbij het meer van Galilea. Het is hier echter om 18.00 uur al donker, dus we hebben het meer nog niet gezien. Tijdens de busrit hierheen hebben we het donker zien worden. Dat gaat hier heel snel, schemer was er eigenlijk niet, binnen een kwartier was het donker.

Zondagochtend hebben we een dienst op een boot op het meer van Galilea. Lijkt me heel mooi, ik ben benieuwd!

• 10 Oktober 2010 - 07:04

Frans O:

Dag allemaal,

Zit preek voor te bereiden. Lees dus net jullie bericht. En ik ben de eerste die reageert! Hoera! Fijn om te lezen dat jullie zo genieten. Massada is indringend, vanwege het verhaal van de verdedigers. Wist je dat alle soldaten van israel op Massada de eed afleggen en beloven "dat Massada nooit meer zal vallen"...
    Lekker en vooral lollig: zwemmen in de Dode Zee. Ik denk aan jullie, want je zult de dienst op het meer al gehad hebben. Wij gaan nu richting Avondmaal. Veel groeten en een zwaai uit de pastorie,
    FRans

• 10 Oktober 2010 - 07:12

Jan En Nettie:

Dat was een leuke Sabbath.We hopen dat jullie ook een goede Zondag hebben.hartelijke groeten van ons.

• 10 Oktober 2010 - 07:18

Koos En Gerda :

Beste mensen,

wat een indrukwekkende verhalen lezen we in jullie reisverslag. We wensen jullie allegoeds verder en voor later een behouden thuiskomst.

Hartelijke groet,
    Koos en Gerda Pluymert

• 10 Oktober 2010 - 08:32

Henk En Toos:

Hoera, toch weer bericht van jullie! Al had Ina dat prachtig ingevuld met sms! We gaan er helemaal aan wennen om voor het slapen gaan jullie verhaal te lezen. Dat wordt afkicken straks!

• 10 Oktober 2010 - 09:54

Bernha:

Geniet van je reisverslag Jolanda! Ik zie het weer allemaal voor me. Er is een tijd geweest dat ik in Israel beter de weg wist dan in Nederland. Hoop dat jullie een fijne dienst op het meer hebben gehad.
    Het kerkkoor heeft vanmorgen gezongen in de dienst in Brummen.
    In KOORKLEDING!! Meld het maar aan Diny E. en Kees O. Het zal ze verheugen.
    Hartelijke groet aan jullie allen en nog een paar fijne dagen gewenst.

• 10 Oktober 2010 - 10:05

Ineke Misdorp:

Over dat vroege donker: Vergeten jullie niet naar de sterren te kijken?Ik heb zo'n prachtige sterrenhemel nooit weer gezien als boven het meer van Galilea!
    goede zondag!

• 10 Oktober 2010 - 11:06

Jan En Ria:

Wat fijn dat we via je verslagen zo goed kunnen meeleven. En wat zullen jullie genieten van alles. Massada lijkt me erg indrukwekkend en woestijngebied etc. Wie weet ooit nog eens. Vandaag de dienst op het meer, daarover horen we vast meer. Voor iedereen de hartelijke groeten en we wachten de volgende enthousiaste berichten af. Foto's komen t.z.t. vast ook.

• 10 Oktober 2010 - 12:20

Albert Van Iterson:

Beste allemaal,
    Heel mooi die levendige verslagen.Wij moesten het vanmorgen stellen met een vehalend bezoek aan het grensgebied tussen Israel en Samariea. Onder aanvoering van Frans Ort. Dat was overig ook heel boeiend. We zien jullie volgende verslag met belangstelling tegemoet.
    Albert van Iterson

• 10 Oktober 2010 - 14:24

Henny Bosveld:

Fijn dat julie zo genieten en de Dode zee en Massada nog hebben kunnen doen.De zondag zal vast ook een hele mooie dag zijn.Veel liefs voor allemaal Henny en Daphne

• 10 Oktober 2010 - 15:32

Wim En Willy V D.:

Fijn om zo op afstand over jullie reis en belevenissen te kunnen lezen; dank je wel Jolanda!
    Voor ons is dit bekend terrein, wij hebben de meeste plaatsen daar ook bezocht.

Ik las dat jullie morgen onder andere naar Kafarnaum gaan. Wat betreft 'schouders en knieën bedekt houden op heilige plaatsen': dat geldt ook voor de mannen! Maar misschien weten jullie dit inmiddels; zo niet, wees gewaarschuwd. Destijds werd mijn echtgenoot de toegang tot de kerk van de wonderbaarlijke spijziging geweigerd vanwege zijn, niet eens zó korte, broek. Hij heeft toen een rok kunnen lenen bij een fruitstalletje in de buurt van de kerk! Kon daarmee wèl de kerk in gaan. Is wel op de foto gezet, voor familie en nageslacht!

Hartelijke groeten, en speciaal aan Diny E. Genieten jullie maar heel erg!

• 10 Oktober 2010 - 19:37

Zwanet:

Jullie waren echt niet uit mijn hart!!!!!!maar via deze site kon ik jullie 3 dagen niet volgen.
    Dus,toen ik thuis kwam eerst de pc aan en alles lezen wat er de laatste dagen gebeurd is.Wat een prachtige verhalen.Geweldig dat zoveel mensen dit ook mee kunnen beleven(vooral als je er zelf bent geweest).
    Voor jullie allemaal lieve groeten!!!!!!!!! en nog heel fijne dagen samen.

• 10 Oktober 2010 - 20:20

Irene Rouwenhorst:

Dag, een berichtje voor Bert: wij zijn erg blij dat jullie, met alle omzwervingen, toch nog in Israel zijn en al die mooie plekken zien. Gelukkig is ook de ervaring van de dode zee weer in het programma opgenomen. We zijn heel erg benieuwd naar je verhaal daarover (en over de rest natuurlijk).

• 10 Oktober 2010 - 21:03

Shirley Kip:

Dag yolanda.

Wat een mooi reisverslag..Wij zijn de buren van Ina..
    Wil je haar zeggen dat ze lekker moet genieten nog de laatste dagen en dat haar post en plantjes goed verzorgd worden????

Groetjes Edwin en Shirley Kip.
    Beverodelaan 37