In de voetsporen van - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu In de voetsporen van - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 Oktober 2010 | Israel, Jeruzalem

Na een heerlijke nachtrust konden we vandaag met het echte programma starten. De stress van de reis-perikelen van maandag is gezakt, we zijn blij dat we in Jeruzalem zijn! Vanmorgen heeft de bus ons naar de Olijfberg gebracht. Hulde voor de chauffeur van de bus, want het lijkt me geen makkie om een bus door de smalle en drukke straten hier te manoevreren. Veel geduld heeft men hier niet in het verkeer, de claxons maken overuren. Vanuit de bus zagen we de woestijn. Niet zoals ik had verwacht een grote zandvlakte met los zand, maar een grote kale vlakte met hooguit wat lage begroeiing.

Vanaf de Olijfberg heb je een schitterend uitzicht over Jeruzalem. Te voet zijn we de Olijfberg afgelopen. Onderweg kwamen we langs vele bijzondere plaatsen. Zo kwamen we bij Dominus Flevit (‘de Heer heeft geweend’). Het kerkje heeft de vorm van een traan. In de kerk zongen we samen het zeer toepasselijke lied “Jeruzalem dat ik bemin, wij treden uwe poorten in”. Ik moest denken aan wat de heer Kooij afgelopen zondag nog tegen me zei: ‘Als je in Israël geweest bent, zul je voortaan heel anders naar de verhalen luisteren’. Het klopt, ineens was het niet zomaar alleen een mooi lied dat we zongen, maar was het een lied over onszelf in Jeruzalem.
Beneden aan de Olijfberg is de Hof van Gethsemané, waar Jezus mediteerde en door Judas werd verraden. In de Hof van Gethsemané staan drie olijfbomen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze 2000 jaar oud zijn. Die zijn dus stille getuige van vele Bijbelse gebeurtenissen.

Door de Leeuwenpoort zijn we -na een flinke klim met aan het eind als beloning koffie, thee of sap- de oude stad Jeruzalem ingegaan. We liepen over de Via Dolorosa. We kwamen langs het bad van Bethesda en de St. Annakerk (het huis van Anna, de moeder van Maria).
Na een lunch (pizza) op een rustige binnenplaats, vervolgden we onze weg over de Via Dolorosa naar de Heilige Grafkerk, gebouwd op de plaats Golgotha (‘schedelplaats’).
Daarbinnen was volgens de overleveringen onder andere het graf van Jezus, de plek waar het kruis heeft gestaan en de plek waar Jezus gevangen heeft gezeten. Heel indrukwekkend.
Vervolgens zijn we naar de Graftuin gelopen. Ook dat is een plaats waar volgens de overleveringen het graf van Jezus is geweest.
“Volgens de overleveringen”, want zowel de Heilige Grafkerk als de Graftuin verwijzen dus naar hetzelfde verhaal.

Al met al was het vandaag een zeer indrukwekkende dag. We hebben enorm veel gezien en gehoord. Het moet allemaal nog zakken.
Bert heeft zijn filmcamera mee, dus we hadden vanavond direct een filmavondje met onszelf in de hoofdrol. Na een dag vol met indrukken leuk om alles kort terug te zien.

Morgen gaan we de hele dag te voet op stap. En ‘s avonds hebben we een lichttoer met de bus. Ik denk dat ik daardoor morgen niet toekom aan het schrijven van een verslag. U zult dus even moet wachten op een vervolg en op foto’s.

  • 06 Oktober 2010 - 21:01

    Josje Oldenburg:

    Dat dit een zeer indrukwekkende dag was geloof ik graag. En dit is nog maar het begin.

  • 06 Oktober 2010 - 21:04

    Gré Van Iterson:

    Met heel veel plezier het verslag gelezen. Wij blijven jullie op de voet volgen.
    Een speciale groet aan onze achterbuurman Henk Oosterbroek.
    Gré en Albert

  • 06 Oktober 2010 - 21:04

    Gré Van Iterson:

    Met heel veel plezier het verslag gelezen. Wij blijven jullie op de voet volgen.
    Een speciale groet aan onze achterbuurman Henk Oosterbroek.
    Gré en Albert

  • 06 Oktober 2010 - 21:04

    Gré Van Iterson:

    Met heel veel plezier het verslag gelezen. Wij blijven jullie op de voet volgen.
    Een speciale groet aan onze achterbuurman Henk Oosterbroek.
    Gré en Albert

  • 06 Oktober 2010 - 21:04

    Gré Van Iterson:

    Met heel veel plezier het verslag gelezen. Wij blijven jullie op de voet volgen.
    Een speciale groet aan onze achterbuurman Henk Oosterbroek.
    Gré en Albert

  • 06 Oktober 2010 - 21:04

    Gré Van Iterson:

    Met heel veel plezier het verslag gelezen. Wij blijven jullie op de voet volgen.
    Een speciale groet aan onze achterbuurman Henk Oosterbroek.
    Gré en Albert

  • 06 Oktober 2010 - 21:05

    Kees Bochanen:

    Nog 0 reacties, dus laat ik nu maar eens de eerste zijn. Jullie hebben vandaag veel gedaan als ik dat zo lees. Het riep herinnering op aan de keer dat ik zelf in Jeruzalem ben geweest in 1989. Jan Kooij heeft inderdaad gelijk, je leest en hoort dingen dan anders. De ervaring met woestijn is ook heel herkenbaar, ik had er ook een hele andere voorstelling van. Vanmiddag had ik dienst op Beverode. Omdat Henk en ik vanwege de reis hadden geruild heb ik eerst iets verteld over jullie lange reis met hindernissen. Men leefde erg met jullie mee (er waren 19 deelnemers vanmiddag!). Ik wens jullie mooie dagen verder.


  • 06 Oktober 2010 - 21:07

    Kees Bochanen:

    Die 0 reacties klopt al niet meer. Terwijl ik schrijf komen de eerste al binnen. Zo snel werkt internet dus.

  • 06 Oktober 2010 - 21:09

    Henk En Toos:

    Zie je nou dat je de ellende snel vergeet? Wij hadden vanavond bij de PLV een verhaal over drugs! Heel wat anders maar wel erg interessant!
    Nou, morgen de loopschoenen maar aan en we zien wel wanneer je weer iets vertelt. We vinden het erg leuk hoor!

  • 06 Oktober 2010 - 21:18

    Marieke:

    Wat leuk, steeds die mooie verhalen. We kunnen zo goed bijhouden wat jullie allemaal beleven.
    Morgen dus een drukke dag! Lijkt me wel mooi een lichttour door de stad. Veel succes en plezier met lopen morgen en we wachten het volgende verhaal (met foto's ;) weer af.
    groetjes vanuit Doesburg

  • 07 Oktober 2010 - 03:33

    Ina Roelofs:

    Wat geweldig dat we jullie zo kunnen volgen.De techniek staat voor niets,niet te geloven.Lekker lopen morgen en kalm aan.Zie met belangstelling uit naar het vervolg.Groetjes Ina

  • 07 Oktober 2010 - 07:16

    Elise:

    Bijzonder om nu op al die bekende plaatsen te zijn. Overal ken je een verhaal bij, dat is wel heel anders reizen dan een doorsnee reis, lijkt me.
    Hebben jullie nog 'last' van de commercie rond deze historische plekken of kan je alles nog rustig bekijken en beleven? Wel leuk zeg, zo'n lichttoer! Ik ben weer benieuwd naar het volgende verslag.

  • 07 Oktober 2010 - 07:30

    Zwanet:

    Jolanda,eerst mijn oprechte complimenten voor het prachtige verslag.Het komt allemaal weer op mijn netvlies(samen met Jan heb ik daar ook gelopen )En inderdaad,wat sommigen al schreven,het zingen van een psalm "voelt anders" als je daar bent geweest.Lieve groeten voor jullie allemaal(en in het bijzonder voor Jan)

  • 07 Oktober 2010 - 07:34

    Ineke Misdorp:

    Ik geniet mee met jullie!
    Hartelijke groet.

  • 07 Oktober 2010 - 08:11

    Jan Ria:

    Jolanda, wat fijn dat je ons zo uitgebreid en boeiend laat meelezen. Het lijkt of we naast jullie lopen. Wij genieten mee op afstand. Wat zal het een geweldige dag geweest zijn met alle van horen en lezen bekende plaatsen en nu zijn jullier er zelf. Indrukwekkend. Geniet verder en laat ons meegenieten. Leuk ook dat filmen van Bert, misschien krijgen wij daar t.z.t. ook iets van te zien?
    Heel veel groetjes van Jan en Ria

  • 07 Oktober 2010 - 09:00

    Jan En Nettie:

    Een goed verslag;we kunnen het opnieuw beleven Een speciale groet voor jou en voor Ina van Jan

  • 07 Oktober 2010 - 15:16

    Frans Ort:

    Hoorde van jullie reisperikelen. Het blijft jullie wél achtervolgen...
    Gelukkig zijn jullie nu waar je wezen wil. Wat geweldig. Ik zie de plaatsen direct voor me (dankzij eigen reis én dankzij de vele berichten van mijn vader). Ik hoop dat jullie van de lichttoer hebben genoten. Jeruzalem is een prachtige stad. En vooral omdat je nu zelf de plaatsen bezoekt, waar we al zo vaak over verteld hebben.
    Geniet heel erg! Ik hoop dat de komende dagen weer veel nieuwe indrukken aan jullie geven.
    Hartelijke groet en een zwaai vanuit de pastorie.
    Frans

  • 07 Oktober 2010 - 17:04

    Herman En Anne:

    Wat goed om te lezen dat jullie nu het programma kunnen beleven. Complimenten Jolanda voor je "beeldverslag", wij zitten in onze stoel en reizen zo een klein beetje mee"! Mooie dagen verder!

  • 07 Oktober 2010 - 20:45

    Mieke Vreugdenhil:

    Terwijl jullie in de bus zitten voor de lichttour, heb ik met veel plezier de verslagen en reacties gelezen. Wat een leuk en waardevol initiatief Jolanda; dank! Ik moest wel lachen om de profetische woorden die mijn zusje Marjan voor vertrek schreef; dat jullie wel niet aan slapen toe zouden komen..
    Alle goeds gewenst voor de komende dagen, hartelijke groeten voor jullie allemaal en veel liefs voor mama x

  • 08 Oktober 2010 - 01:33

    Liesbeth:

    Erg leuk om op deze manier met jullie mee te kunnen leven. Papa, ik denk aan je.

  • 08 Oktober 2010 - 06:07

    Jantien Te Bokkel:

    Een druk programma hebben jullie! Er moet natuurlijk ook nog wat worden ingehaald :-).

    Hartelijke groeten, Jantien

  • 08 Oktober 2010 - 09:07

    Margreet:

    Hoi Jolanda,
    Wat een verhaal zeg, die heenreis. Wat dat betreft zit het jullie niet mee. Maar gelukkig zijn jullie nu op de plaats waar jullie wilden zijn! Jammer van de Dode Zee, maar het was natuurlijk veel erger geweest als Jeruzalem vervallen zou zijn. Ik kan me voorstellen dat het allemaal heel indrukwekkend is wat jullie daar zien. Hopelijk verloopt de reis verder zonder hindernissen! Wel jammer dat jij en Anneke Ties nog niet hebben kunnen zien, het is een onweerstaanbare knapperd!(zei de trotse tante :))
    Groeten, ook aan Anneke, en nog een hele mooie reis! Margreet Buys

  • 08 Oktober 2010 - 09:32

    Riet Van Lenthe:

    Van Zwanet kreeg ik door dat ik kon kijken op dit webblogg over de reis naar Israël. Wat een reis met hindernissen!Ik hoop dat jullie nu genieten. Het is een prachtig land met een bijzondere geschiedenis. 35 jaar geleden ben ik er geweest. Er zal wel veel veranderd zijn.
    Ik ben een zus van Jan, doe hem de hartelijke groeten.
    Riet

  • 08 Oktober 2010 - 09:58

    P.pronk:

    Zou zo weer meegaan,mooi alles nog eens te kunnen beleven.groetjes aan Iik.

  • 08 Oktober 2010 - 15:44

    Gerbrand Kamerling:

    Met de atlas op schoot volg ik met belangstelling jullie reis die ik ooit met Suzan gemaakt heb.
    Heel leuk om het op afstand mee te beleven.

  • 08 Oktober 2010 - 15:44

    Gerbrand Kamerling:

    Met de atlas op schoot volg ik met belangstelling jullie reis die ik ooit met Suzan gemaakt heb.
    Heel leuk om het op afstand mee te beleven.

  • 08 Oktober 2010 - 17:11

    H.Dekker:

    Jolanda jullie hebben de spanning er in gebracht.
    Zo te lezen gaat alles nu naar wens.
    Ik wacht vol verwachting op een nieuw verslag.
    Groet voor jullie allemaal, maar in het bijzonder voor To.
    Harm

  • 08 Oktober 2010 - 18:30

    Cuno En Betty:

    Hallo Jolanda,
    Leuk dat je je reisverslag online zet.
    Goeten aan To.

    Betty, Cuno & kinderen

  • 08 Oktober 2010 - 20:08

    Chris En Geertruida:

    Leuk om het verslag te lezen en zoals anderen ook al vermelden, als je er geweest bent dan loop je met jullie mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Rondreis door Israël

Rondreis door Israël

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2010

The day after

14 Oktober 2010

Thuis

13 Oktober 2010

Vakantie is bijna voorbij

12 Oktober 2010

Middellandse Zee

12 Oktober 2010

Hoogte van Golan
Jolanda

Actief sinds 29 Maart 2010
Verslag gelezen: 951
Totaal aantal bezoekers 93302

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 26 Mei 2017

Mijn eerste stappen naar Santiago

17 April 2017 - 24 April 2017

Veelzijzig Madeira

05 November 2016 - 12 November 2016

Rondreis door Jordanië

03 November 2015 - 10 November 2015

Wandelvakantie in de Algarve

12 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Wandelvakantie in Andalusië

20 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Wandelvakantie in Toscane

12 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Wandelvakantie in Catalonië

17 Juli 2012 - 20 Juli 2012

Nijmeegse 4Daagse 2012

20 November 2011 - 27 November 2011

Naar de zon in Lanzarote

04 Oktober 2010 - 14 Oktober 2010

Rondreis door Israël

19 April 2010 - 29 April 2010

Geannuleeerd:Israël

Landen bezocht: